Jodlesang og italiensk opera i guldalderens København
Historikeren Bertel Nygaard har skrevet to artikler, der klæder hinanden. Begge handler om delvis upåagtede foreteelser i første halvdel af det nittende århundredes københavnske musikliv.
MONO

Italienersang i parken
For 200 år siden var den nye italienske opera højeste musikmode i de europæiske byer, også de danske. Operaen stod i centrum af et gryende populærmusikalsk landskab, formet af kapitalistiske samfundsforhold, moderne mentaliteter og nye måder at agere på, både individuelt og kollektivt, både hos musikkens producenter og dens konsumenter. Bertel Nygaard beretter om, hvorledes dette i sommeren 1825 kom til udtryk i en lille, men skelsættende serie af musikalske hændelser rundt om i København.
September 2025
77
MONO

Dengang jodlesang solgte billetter i Det Kongelige Teater
I dag vil mange forbinde jodlesangens registerskiftende stemmeknæklyde med dansktopsangeren Jodle Birges succeser i 1980’erne eller musicalen Sound of Music. I 1820’erne var jodlesangen en bragende succes. Tidens store dramatiker, J.L. Heiberg, indlagde den jævnligt i sine vaudeviller om københavnerliv langt fra dens tyrolske oprindelsessted. Herved bidrog han til at flytte den ind i de vestlige storbyers forbundne rum.
September 2025
76